Duurzame inzetbaarheidsuren. In het onderwijs bestaat de regeling duurzame inzetbaarheid. Er is een basisbudget van 40 uren per jaar, die je mag inzetten voor activiteiten die je helpen gezond aan het werk te blijven tot je de AOW leeftijd bereikt. Denk bijvoorbeeld aan studietijd, coaching of een stage. Voor startende leraren en leerkrachten vanaf 57 jaar gelden aanvullende uren. Antwoorden op veelgestelde vragen vind je hier.
Hoe werken deze DIU?
Voorafgaand aan het schooljaar spreek je met je leidinggevende af hoe je deze duurzame inzetbaarheidsuren (DIU) in wilt gaan zetten. Na afloop van het schooljaar leg je er een verantwoording over af. De een vindt het gemakkelijker om een goede besteding van de uren te bedenken, dan de ander. Hoe zorg je dat deze uren echt bijdragen aan je mentale en fysieke veerkracht? Dat je er (levens)energie van krijgt, waar je mee vooruit kan? Onderstaand enkele tips en voorbeelden:
Andere mensen overzien beter wat er gebeurt, dan jij zelf.
Met behulp van een vitaloog heb je sneller zicht op wat er bij jou speelt en je krijgt een stok achter de deur om dingen te verbeteren. Ook een goed gekozen collega zou zo’n rol kunnen vervullen, gesteld dat je onderling goede afspraken maakt over verwachtingen en aanpak. Plan je een traject met vitaliteitscoach, dan is dat een prima invulling van DIU.
Ontwikkeling van mensen verloopt sneller en beter, als je uitgaat van zijn/haar kracht en talenten.
Kies dus voor scholing, coaching of activiteiten waar je je eigen sterke punten voelt en leert kennen. Niet voor iets wat ‘moet’ omdat je ‘tekortschiet’. Als iets niet goed gaat, moet je dat uiteraard niet negeren. Maar de oplossing zit in wat je kan, niet in je zwaktes. Een scholing die verplicht voelt en waar je tegenop ziet, is vaak niet een bron van energie. Eentje waarbij je alles uit jezelf kan halen en tot bloei komt, wél.
Mensen krijgen energie van nieuwe dingen leren.
Dat je het beste kan uitgaan van je eigen kracht, wil niet zeggen dat je je hele leven hetzelfde trucje moet blijven herhalen. Je vermogens zijn veelzijdiger en diepgaander dan je in je dagelijks leven merkt. Wat heb je altijd willen doen of kunnen? Binnen je DIU kan je je daar in storten.
Mensen hebben ontspanning nodig.
Ben je daar niet zo goed in, even tot jezelf komen ‘in het niets’? Kijk eens of je het gericht kan oefenen. Ook een cursus mindfulness of je verdiepen in meditatie- of yogatechnieken kan een invulling geven van je DIU.
Mensen worden gelukkig van oprecht contact met anderen.
Hoe vaak praat je met iemand over jezelf, of over de ander? Maar dan echt, dus niet een standaard praatje of een gesprek over de inhoud van werk of bezigheden? Als dat er zelden van komt, kan het goed zijn om er ruimte voor te vinden. Dit kan een invulling zijn van DIU, gesteld dat je goed onderbouwt wat je wilt doen, hoe en waarom.
Mensen worden ontspannen van buiten (in de natuur) zijn.
Veel in een lokaal gezeten of gestaan? Dan kan buiten bewegen voor herstel zorgen. Als je dit gericht en structureel inzet, werk je aan je inzetbaarheid.
Mensen herstellen als ze overschakelen naar een ander soort activiteit.
Wil je écht bijkomen van je werk, kies dan niet voor meer-van-hetzelfde (weer met kinderen of andere mensen bezig zijn of weer achter een beeldscherm, terwijl je dat de hele dag al hebt gedaan) maar juist voor iets anders. Lopen in plaats van zitten, muziek luisteren in plaats van nadenken, een boek lezen in plaats van voor iedereen zorgen, enzovoort. Je hoeft niet te ‘niksen’ om te herstellen, als je maar echt iets anders doet. Maak hier vooral gebruik van bij het invullen van je pauzes en je vrije tijd.
Wil je contact met een van onze vitalogen om te onderzoeken hoe jij je DUI optimaal kan inzetten? Neem vrijblijvend contact met één van ons op.