In de meeste onderzoeken naar de impact van het werk van ouders op kinderen wordt gekeken of moeders werken; of ouders volledig of parttime werken; en op welke momenten ouders werken tijdens het leven van kinderen. Een onderzoek wat verder gaat en naar de innerlijke ervaring van het werk kijkt – wat we zeggen en denken over werk wanneer we thuis fysiek aanwezig zijn bij ons gezin, de mate van emotionele betrokkenheid bij carrière, en controle over de arbeidsomstandigheden – is er nauwelijks.
Maar de enkele bevindingen verklaren unaniem hoe kinderen negatief worden beïnvloed doordat hun ouders digitaal worden afgeleid, ook wel bekend als “technoference”. Naast de schadelijke effecten van stress op het gezinsleven.
- Voor zowel moeders als vaders is de emotionele gezondheid van kinderen hoger wanneer ouders hun gezin als prioriteit stellen. Ook blijkt het voor kinderen gunstig te zijn als ouders hun werk als een bron van uitdaging, creativiteit en plezier zien. In beide gevallen is de hoeveelheid tijd die ze aan het werk besteden niet van belang. En, niet verrassend, gaat het beter met kinderen als ouders fysiek beschikbaar zijn.
- Traditionele rollen voor vaders en moeders zijn zeker veranderd maar het is nog steeds zo dat vooral vrouwen de psychologische last van ouderlijke verantwoordelijkheden dragen. Onderzoek toont aan dat kinderen er baat bij hebben als hun moeders controle hebben over hun werk. Moeders die tijd aan zichzelf besteden – aan ontspanning en zelfzorg – en niet zozeer aan huishoudelijke taken, worden in verband gebracht met positieve resultaten voor kinderen. ·
- Vaders zijn beter in staat om gezonde ervaringen aan hun kinderen te bieden wanneer ze mentaal aanwezig zijn en wanneer hun gevoel van competentie en welzijn worden versterkt door hun werk. Naast de emotionele beschikbaarheid of aanwezigheid van een vader, die merkbaar afwezig is wanneer hij op zijn digitale apparaat zit – zijn ook kinderen met emotionele problemen en gedragsproblemen gekoppeld.
Het goede nieuws is dat een ouder, in ieder geval tot op zekere hoogte, controle heeft over zijn beroepsleven en hier zelf in kan veranderen. Opvallend is dat de tijd die ouders besteden aan werken, de geestelijke gezondheid van kinderen niet beïnvloedden. Dus als we met onze carrières de geestelijke gezondheid van onze kinderen positief willen beïnvloeden, moeten we ons richten op de waarde die we aan onze carrières hangen en experimenteren met creatieve manieren om fysiek en mentaal beschikbaar te zijn voor onze kinderen. Quality time is real.
Heb jij treffende voorbeelden over hoe kinderen jouw werk ervaren? Leuk als je je ervaring deelt in de comments; wie weet inspireer je anderen. Mocht je meer willen weten, neem dan contact met me op via maaike@vitalogisch.nl