De eerste robot die persoonlijke klantrelaties opbouwt, startups laat groeien en nieuwe woonconcepten ontwerpt, moet nog uitgevonden worden. Toch zal met de komst van kunstmatige of artificiële intelligentie (AI) de wereld er binnenkort heel anders uit zien. AI gaat een grote rol spelen in de toekomst van ons werk. Hoe groot die rol precies wordt en hoe die eruitziet, dat moeten we nog ervaren.
Helaas hebben veel mensen een schrikbeeld van AI: enge, mensachtige robots die al ons werk inpikken. Maar als je terugkijkt in de geschiedenis, zie je dat mensen vaker bang zijn geweest voor innovaties, net zoals velen dat nu zijn voor AI. Want zeg eens eerlijk: wie zit er tegenwoordig zonder baan, omdat het beroep van lantaarnopsteker niet meer bestaat?
Een beroep is een bundeling van taken. Verschillende onderdelen kunnen misschien prima gedaan worden door robots of een stukje software. Bepaalde taken zoals repetitief, overzichtelijk en mens ondersteunend werk. Maar dat betekent niet dat de hele baan gaat verdwijnen.
Volgens Pim Haselager, hoogleraar bij het Donders Instituut voor Brein Cognitie en Gedrag, onderschatten we onszelf. “Een hele boel wat wij doen lijkt zo simpel voor ons. Dat je het vermogen bezit om een redelijk gesprek met iemand te voeren staat niet op onze cv. Maar dat blijken dingen te zijn die best moeilijk zijn voor kunstmatige intelligentie. Als er nu iets is wat nog best lang voor AI moeilijk zal zijn is het om een gezonde, respectvolle vriendelijke constructieve nuttig kritische manier met elkaar omgaan. Sociale vaardigheden ontwikkelen! Elkaar opbouwende kritiek geven – ook als er dingen fout zijn gegaan. Hoe doe je dat eigenlijk? Een hartstikke nuttige skill set die we voorlopig nog niet kunnen automatiseren. Daar is op dit moment meer aandacht voor nodig”
Maar er is nog ergens aandacht voor nodig. Marlies van Eck is verbonden als onderzoeker aan de Universiteit van Leiden en bij Elaw: Een instituut waar vanuit recht en andere disciplines gekeken wordt naar digitalisering en automatisering van taken. Uit onderzoek naar digitalisering bij de overheid bleek dat zodra de computersystemen in werking gingen, het uitwerking had op de hele organisatie. Niet alleen een computer die zwart wit denkt, maar de hele organisatie gaat zwart-wit denken.
AI wordt al ingezet bij grote rechtszaken. Een AI-systeem neemt al vele stukken door om een rechter te ondersteunen. In de toekomst zeggen de rechters wat de computer voor hen heeft voorberekend. Maar de uitspraak horen we van een rechter die ons aankijkt, naar ons verhaal heeft geluisterd en voor ons gevoel heeft gewikt en gewogen. Dan pas wordt een uitspraak geaccepteerd.
*Bron: De Nationale AI-cursus: app.ai-cursus.nl waar je alles over AI leert aan de hand van tracks en cases.
Voor mij was dit de laatste blog voor Vitalogisch en ga ik een nieuw avontuur aan. Dank voor het lezen en een goed 2019!