Ikigai op de werkvloer. Onderzoek heeft aangetoond waarom mensen in de zogenaamde ‘blue zones’ gelukkiger zijn en ouder worden dan gemiddeld in de rest van de wereld. Een aantal belangrijke sleutels voor een langer en vitaler leven zijn o.a.:
- Het eten van gezonde voeding en het hebben van voldoende beweging
- Het hebben van een sterk sociaal netwerk (goede vrienden, hechte familiebanden)
- Het hebben van een zinvol doel (= Ikigai) in je leven
Ikigai is een Japanse term, wij hebben een dergelijke term niet, maar het is met andere woorden dé reden waarom je ’s ochtends met plezier je bed uit komt. Je zou, als je het iets vereenvoudigt, iki kunnen vertalen in ‘leven’ en gai in ‘zin, reden, waarde, iets betekenen’. Als je de Japanse tekens ontleed dan omvat ikigai:
- de zin van het leven
- hetgeen waarvoor het waard is te leven
- het gevoel waarvoor het de moeite waard is om op te staan
- het geluk dingen te doen die voor jezelf de moeite waard zijn
- zelfverwerkelijking en levensmotivatie
- het gevoel te leven
- de reden waarom je leeft
- geluk en levensdoel
Ikigai beschrijft dus de toestand van een mens die de zin van zijn leven inziet en daarom het geluk ervaart iets zinvols te kunnen doen.
Iedereen heeft een passie, een uniek talent dat zin geeft aan jouw bestaan. De stuwende kracht om het beste van jezelf te geven! Het kennen van jouw Ikigai, die als het goed is in lijn is met het hogere doel van jouw organisatie, draagt bij aan (werk)geluk. Michaela Schippers is bijzonder hoogleraar Behaviour and Performance Management en heeft onderzoek naar Ikigai gedaan aan de Erasmus Universiteit te Rotterdam. In haar onderzoek werden studenten aangemoedigd hun Ikigai te definiëren. Voorbeelden van enkele Ikigai’s waren:
- ‘I will be a positive influence everywhere I go’
- ‘I will empower girls and women to realize their potential’
- ‘I will learn from today’s business to improve the business of tomorrow’
In de universiteitsgebouwen werd van studenten een foto van hem/haar opgehangen met zijn/haar Ikigai. Het definiëren en openbaar bekend maken van de persoonlijke Ikigai van de studenten had een positieve impact op de prestaties van studenten en reduceerden ‘dropouts’ met minimaal 20%.
Om tot jouw Ikigai (ook wel ‘Purpose’ / ‘Inner Why’ / ‘innerlijke waarom’ genoemd) te komen, is het handig om te weten waar jouw kracht zit en waar jij energie van krijgt, waar je goed in bent en wat de wereld nodig heeft en bereid is om voor te betalen. Doorvertaald naar het bedrijfsleven… medewerkers die zijn/haar Ikigai kennen zijn:
- energieker
- productiever
- creatiever en scherper
- minder vaak ziek
- meer betrokken en gemotiveerd
Een vitaloog kan je helpen om jouw persoonlijke Ikigai of de Ikigai van de medewerkers in jouw organisatie te ontdekken. Neem vrijblijvend contact met ons op om te onderzoeken wat dit jou of jouw bedrijf op zou kunnen leveren.