Stel je je meest favoriete app voor. Waarschijnlijk gebruik je deze graag vanwege de gebruiksvriendelijkheid, omdat je er snel en gemakkelijk kunt vinden wat je zoekt. Dat maakt vaak ook dat de algemene indruk over het merk, de organisatie en/of het bedrijf achter de app positief is. Dat blijkt ook uit gebruikersonderzoeken, statistieken en analyses. Er is ingespeeld op je interacties om aan je verwachtingen te voldoen of deze zelfs te overtreffen. Dat is waar User Experience (UX) en Customer Experience (CX) een rol spelen.

Jouw gebruik en feedback is de continue basis om apps te verbeteren. Op basis van jouw gedrag wordt zo concreet mogelijk gemaakt wat jij nodig hebt, in plaats van het te raden of in te vullen. Jouw stem wordt gebruikt om oplossingen en verbeteringen te creëren en vooral om jouw tevredenheid te stimuleren.

Voor een werkplek is dit niet anders.

Meer nog dan over producten of services gaat Human Experience Management, HX, over ons persoonlijke zakelijke doelstelling. Het gaat over wat ons leven inhoud en waarde geeft, noem het zelfs geluk. Het is de hoogste ervaring die je als organisatie je werknemers kan bieden. Een gevoel van verbondenheid op de werkvloer is het resultaat als HX als prioriteit is gesteld.

Verschillende werknemersonderzoeken worden ingezet om erachter te komen wat werknemers verwachten en nodig hebben. De feedback die je van ze krijgt zorgt voor inzicht in thema’s die bij jouw organisatie spelen. Behoeftes worden gebruikt bij veranderingen in het bedrijf of de organisatie. Idealiter is het resultaat dat wordt geïnvesteerd in werkplekken, persoonlijke ontwikkelingen en andere werknemersvoordelen.

Terugkijkend op het voorbeeld van de app, is experimenteren en veranderlijkheid onvermijdelijk. Als leidinggevende zal je dan ook met regelmaat van je werknemers dingen willen weten: Wat maakt onze cultuur uniek? Waarvoor kom je elke dag je bed uit? Noem één ding waarmee we absoluut nooit mee moeten stoppen. Noem één ding waarmee we juist wel moeten stoppen. Kortom: een doorlopende investering om ervaringen te laten samensmelten met de behoeftes, waarden en overtuigingen van je team.

Heb jij treffende voorbeelden van hoe HX wordt ingezet binnen jouw organisatie? Leuk als je je ervaring deelt in de comments; wie weet inspireer je anderen. Meer weten over hoe je Human Experience Management kunt inzetten? Neem contact met me op via maaike@vitalogisch.nl